TIDSHANTERING för säljare, del 1

Om du kunde frigöra 20% mer effektiv säljtid så skulle du öka försäljningen med 20% utan att du behövde utveckla något annat i ditt säljarbete!

Skulle du arbeta 20% mer med försäljning varje månad så skulle du med stor sannolikhet utveckla dig i försäljning och därmed sälja ännu mer!

Prime Time Management™ är ett koncept för att frigöra effektiv säljtid och göra dig mer effektiv som säljare. Den fråga vi ställer oss är; vilken tid är din Prime Time för att du skall lyckas som säljare? I denna blogg kommer jag att dela med mig av några tankar kring detta, men det finns mycket att jobba med när det gäller vår viktigaste resurs … TIDEN!

 

Berättelsen ”Om att fiska”

Tänk dig att vi åker iväg på en fisketur. Du är en erkänt duktig fritidsfiskare med lång erfarenhet och med goda kunskaper. Eftersom jag är nybörjare så tittar jag på dig och din utrustning. Jag köper den senaste utrustningen av de prylar som du har samt de senaste kläderna för fritidsfiske.

Vi åker iväg kvällen innan och slår läger i närheten av de vattendrag som du sett ut som ett bra ställe att fiska på.

Vi lägger oss och somnar. Till min stora förskräckelse så har du satt klockan på ringning redan klockan 4 på morgonen. Nu är det ju helg och jag vill sova ut som vanligt på lördagsmorgonen.

Efter några timmar hasar jag mig ur tältet och äter lite frukost i morgonsolen, jag njuter och funderar på hur min fisketur skall arta sig under dagen. Medan jag sitter och solar mig i morgonsolen kommer du tillbaks från en till synes lyckad fisketur med flera stora fina fiskar. Nu blir jag riktigt på hugget, wow vilka firrar, nu skall jag dra upp några värstingar, vart stod du?

Du visar mig platsen och jag rusar iväg. Klockan är nu 11 på förmiddagen och solen står högt på himmelen.

Detta skall bli superkul, nu skall jag dra upp fler och större fiskar, jag har ju nyare utrustning och allt annat är samma, samma vatten, samma plats, samma dag!

Efter två timmar helt utan att få en enda liten mört så ger jag upp. Vilken otur jag har, och vilken tur du har! Jag återvänder till dig och ondgör mig över din röta och mitt missflyt.

Du ler och räcker mig en tallrik med nygrillad lax och en mugg med iskallt källvatten, varefter du ber mig sätta mig ner så skall du förklara hemligheten till din tur!

– Du måste vara på plats när fisken hugger! När fisken är tillgänglig! Det handlar inte så mycket om tur, mer om att känna till villkoren för att vara på plats när fisken är på plats. En form av timing som du har full kontroll på själv.

– OK, vilken härlig dag vi har i vart fall … och tack för nyckeln till fiskelycka … svarade jag!

//

Prime Time för fiske är oftast tidiga mornar, vilket alla som jobbar med fiske är mycket medvetna om. I många fall (lite beroende på bransch) stämmer detta överens med att skapa access (få kontakt) med beslutsfattare … de sitter i möte hel dagen och nås endast vid ”gryning” och ”skymning” 🙂

Ganska ofta möter jag säljare som agerar exakt likadant som jag i berättelsen avseende deras arbete med att få tag på kunder. Det kan röra sig om att ringa till nya prospekt eller till nya personer på befintliga kunder, men också till befintliga kontakter på befintliga kunder.

Vissa säljare ursäktar sig med att de har flextid och att om de bara når sina mål så bryr sig ingen om de är på jobbet eller ej. Så dumt! Varför jobba hårdare för sitt resultat än nödvändigt och varför inte gå för riktigt höga mål? … dessutom har jag aldrig hört en riktigt framgångsrik säljare säga så, de frågar sig snarare … ”hur kan jag få mer gjort under den tid jag har?”

/Jonas Möller

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *